Monday, May 13, 2019

Al-Azhar Adakan Musabaqah Al-Quran dan Buka Puasa Bersama di Umur ke-1079 Tahun

Oleh: Muhammad Syukran*
(Image: kmamesir.org)


Kmamesir.org (12/5/2019). Al-Azhar mengadakan haflah tahunan yang diselanggarakan di halaman tengah Mesjid Al-Azhar. Acara tersebut dimulai setelah sholat Ashar. 

Acara ini diadakan bertepatan dengan ulang tahun Al-Azhar ke 1079 tahun. Yang dihadiri oleh ulama-ulama al-Azhar. Acara tersebut bersifat terbuka bagi seluruh masyarakat, turis dan mahasiswa al-Azhar. 

“Al-Azhar tempat dimana seluruh umat Islam belajar. Lebih dari 100 negara mengirim delegasi untuk belajar disini. Sudah sepatutnya kita menjaga Al-Azhar bersama-sama. Bertahannya Al-Azhar tidak terlepas dari peran penting nan ikhlas para ulama kita. Para ulama siang-malam mengajarkan ilmu di mesjid ini sehingga tersebar ke seluruh penjuru dunia.” Ungkap Dr. Abdul Fatah Abdul Ghani Muhammad Ibrahim Al-Awary, Dekan kuliah Fakultas Ushuluddin Universitas Al-Azhar Kairo, Mesir dalam pidatonya. 

Acara tersebut berbarengan dengan pengumuman hasil Musabaqah al-Quran yang diadakan Al-Azhar, yang diumumkan di penghujung acara. Pemenang musabaqah al-Quran, yang dipantau langsung oleh ulama al-Azhar dengan jumlah 1200 peserta dari Mesir. Adapun pemutaran video biografi Grand Syekh Azhar Prof. Dr. Ahmad Thayyeb di sela-sela acara sambil menunggu azan Maghrib. 

(Image: kmamesir.org)


“Saya tiap tahun mengikuti acara perayaan hari lahirnya Al-Azhar. Walaupun tidak sempat melanjutkan magister, namun cinta saya untuk Al-Azhar sangat besar. Saya berdagang dengan bekal ilmu agama yang saya pelajari disini.” Ungkap seorang pengunjung.

Pameran kaligrafi oleh kaligrafer Mesir juga turut memeriahkan acara ini. Di samping kanan terlihat stand pameran. Acara ditutup dengan buka puasa bersama di halaman tengah mesjid. Dihadiri oleh 2500an orang terlihat memadati seluruh sudut mesjid.

No comments:

Item Reviewed: Al-Azhar Adakan Musabaqah Al-Quran dan Buka Puasa Bersama di Umur ke-1079 Tahun Rating: 5 Reviewed By: kmamesir