Ayo Hadiri Talaqqi Tajwid Bersama Syaikh Ahmad Saad!


kmamesir.org - Sheikh Ahmad Muhammad Saad Ash-Shafi’i Al-Azhari Al-Hasani akan mengawali pembukaan "Daurah Ulum As-Syar'iyyah wal-Arabiah"  yang diadakan oleh Madhyafah Syeikh Ismail al-Adawy. Beliau akan mengajarkan Matan Jazariyyah yang merupakan maddah dasar pada ilmu tajwid.

Syeikh Saad merupakan salah satu pemegang sanad Al-Quran tertinggi di dunia dengan selisih 29 orang sebelum Nabi Muhammad Saw. Menjabat sebagai Imam Mesjid London Utara, disamping sebagai utusan Al-Azhar ke Inggris.

Beliau termasuk diantara keturunan Rasulullah Saw. melalui Saydina Hasan bin Ali bin Abi Thalib.  Ulama Syafi'iyyah, hafiz Al-Qur'an sejak berumur 10 tahun, mengkhatamkan Alfiyah Ibn Malik usia 13 tahun dan Riyadhusshalihin ketika 15 tahun.

Diantara guru beliau dalam ilmu qira'at, Syeikh Dr. Ayman Suwaid dari Damaskus, Syeikh Muaz Safwat, Syeikh Ali An-Nahhas, Syeikh Sibl al-Matar, Syeikh Abdul Basit Hasyim dan Syeikh Abdul Fattah Masykur. Disamping itu beliau juga alim dalam Fiqh Syafi'i, ilmu Tasawuf, Tafsir dan Sastra. Beliau berguru kepada Syeikh Ali Jum'ah (Mesir), Habib Ali Jifri (Yaman), Ahmad Ali As-Surti (Hindia), Usamah Sayyid Azhari (Mesir), Muhammad Abdul Ba'its Al Kittani (Mesir) dan banyak lainnya dari berbagai negara dan disiplin ilmu.


Insya Allah, pengajian kitab Matan al-Jazariyyah dengan beliau akan dimulai hari sabtu ba'da Zuhur jam 14.00 CLT. Semoga berkenan berhadir menjemput keberkahan majlis ilmu. Barakallah. (Ms)

Posting Komentar

Keluarga Mahasiswa Aceh (KMA) Mesir
To Top